Een relatief nieuw en mogelijk beloftevol supplement is beta-alanine. Beta-alanine is een niet-essentieel aminozuur dat middels suppletie zorgt voor een toename van de hoeveelheid carnosine in spiercellen. Het lijkt erop dat meer carnosine leidt tot een betere buffercapaciteit van (melk)zuur in de spier. Doordat de spieren minder snel verzuren zouden intensieve (herhaalde) inspanningen langer volgehouden kunnen worden. In enkele onderzoeken bij zowel ongetrainden als getrainden en duur- en krachtsporters zijn prestatieverbeteringen gevonden.

Carnosine is een dipeptide (beta-alanyl-l-histidine), een eiwit dat uit twee aminozuren bestaat, namelijk histidine en beta-alanine. Het komt met name in de snelle spiervezels voor. Suppletie van carnosine is niet mogelijk, omdat dat afgebroken wordt in het maag-darmstelsel. Histidine is in overmaat in het menselijk lichaam aanwezig dus alleen via beta-alaninesuppletie kan de hoeveelheid carnosine al verhoogd worden. Echter ook door intensieve training neemt de carnosine-concentratie toe.

De gebruikelijke adviezen voor dosering zijn: 3-6 gram per dag. Het duurt 2 tot 4 weken voordat de extra hoeveelheid carnosine is opgebouwd. Suppletie van beta-alanine kan tintelingen (speldenprikgevoel) in de huid geven. Dat kan worden beperkt door de dagelijkse dosering over de dag te verdelen.