Eten naar je genen

Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat er iets mis is met onze westerse voeding. De wetenschapper dr Loren Cordain verkondigt dit al 25 jaar. Hij is dan ook de grondlegger van het Paleo Dieet. Het wordt steeds duidelijker dat het voor ons beter is om te eten zoals de oermens dat ook deed.

Wat betekent dat?
De voeding bestaat dan uit: veel vlees, vis, eieren, noten, groeten, fruit, wortelen, knollen en heel soms honing. Er worden geen koolhydraat rijke producten gegeten, men eet geen granen, aardappelen en witte suiker meer. Het idee hier achter is dat deze koolhydraten en grote belasting zijn voor ons lichaam. Granen worden pas 200 jaar, in z’n verwerkte vorm gegeten. Deze koolhydraten geven een grote piek van insuline in het bloed. Insuline zorgt er voor dat het lichaam alleen maar de suikers uit het bloed kan opnemen. De opname van vetten en eiwitten wordt geblokkeerd.

Genetisch gezien zouden we eigenlijk voornamelijk ons vet verbranden als bron van energie, ook wel het vetmetabolisme genoemd. Dit gebeurd ook s’nachts als je slaapt. Echter het moment dat er veel koolhydraten worden gegeten wordt dit systeem tevens geblokkeerd. Zodoende als je geen koolhydraten eet die een grote insuline piek veroorzaken, dan levert het vet in je bloed alle energie die je nodig hebt. Je zult veel meer energie hebben en je energieniveau zal de gehele dag constant hoog zijn.

Er zijn twee momenten waarop men wel suikers nodig heeft, voor en na het sporten. U kunt dan de glucose goed gebruiken als snelle energie voor het sporten. Na 30 minuten sporten zijn de glycogeen voorraden (suikers die in de spieren liggen opgeslagen) op. Deze zul je moeten bijvullen door het eten van koolhydraten. Door het sporten is uw lichaam gevoeliger voor insuline, waardoor er minder insuline nodig is om deze koolhydraten op te nemen en is er een veel kleinere insuline piek. “Alle puzzelstukjes over de relatie tussen voeding en gezondheid vielen samen”, aldus Cordain.
De oermensen waren jagers en verzamelaars. Ze aten voornamelijk wild, vis, groeten, fruit in het najaar, kruiden, eieren en noten. De reden waarom de mens zich snel ontwikkelde, was het eten van vlees en vis. Dit zorgde voor de benodigde voedingsstoffen die nodig waren voor het ontwikkelen van meer spier en denkkracht.

Het eten van vlees (vooral vet en orgaanvlees) en vis met met omega 3 vetzuren heeft ervoor gezorgd dat onze hersens zich steeds verder hebben ontwikkeld. Daardoor heeft de mens zich kunnen ontwikkelen. Veel mensen denken dat ze in de oertijd niet oud werden. Dit is slechts deels waar. Uit onderzoek (van botten en tanden) is gebleken dat de mensen verrassend gezond waren. Vaak overleden ze door een trauma, omdat ze zichzelf vaak in gevaarlijke situaties begaven, mtb het vergaren van voedsel. Vooral het jagen was soms een riskante onderneming. Ons voedingspatroon is de laatste 200 jaar erg veranderd. We verkrijgen nu 70 procent van onze energie uit bewerkte producten die voor de oermens onbekend waren. Je kunt denken aan granen, zuivelproducten, suiker en harde vetten. Dit heeft er voor gezorgd dat ons lichaam, wat de laatste 1.000.000 jaar fysiek amper veranderd is toch geheel verstoord is geraakt. In 1.000.000 jaar veranderen onze genen slechts voor 0,5 % zo stelt Muskiet. Dit is de oorzaak van vele gezondheidsklachten.

Uit onderzoek naar de menselijke genen is gebleken dat de genen van de mens slechts zeer langzaam veranderen. De mens is als ‘soort’ al zo’n 2000.000 aanwezig op aarde. Van deze tijd hebben we 98% als jagers en verzamelaars geleefd. Juist door die voeding kon de mens zich ontwikkelen. De laatste 10.000 jaar zijn er maar zeer weinig veranderingen in onze genen geweest. Granen zijn we pas rond 10.000 v. C. in enige mate gaan eten. 10.000 jaar is niet genoeg tijd voor onze lichamen om zich goed aan te passen aan de hoeveelheid graan die er vandaag de dag wordt gegeten. Granen, zo heeft men ontdekt, zijn helemaal niet zo gezond voor de mens. Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat zelfs de eerste boeren, granen vooral verbouwde voor de olie die er in zit. Daarom reageren veel mensen slecht op het eten van granen, waardoor verschillende van de huidige welvaart ziekten zijn ontstaan. Dr. Codain laat in onderzoeken zien dat veel van de westerse ziekten het verkeerde voedingspatroon als oorzaak hebben. We eten niet meer de voeding, zoals ons lichaam dat nodig heeft.

Onderzoek naar het oerdieet
Dr. Cordain is niet de enige meer met deze ideeën. Steeds meer onderzoeken richten zich op het oerdieet. Onderzoeksjournalist Gary Taubes, schreef een boek: Why we get fat. Dit boek is gebaseerd op honderden wetenschappelijke onderzoeken die het verband laten zien tussen obesitas en het eten van te veel koolhydraten. Ook in arme landen wordt er waargenomen dat de kinderen dun en ondervoed zijn, terwijl de moeders vaak leiden aan extreem overgewicht. Dit alles terwijl ze het zelfde eten. Gary Taubes laat in zijn boek zien dat het alles te maken heeft met hoe gevoelig je bent voor insuline. In Nederland houdt hoogleraar prof. dr. F.A.J. (Frits) Muskiet zich bezig met onderzoek op dit gebied.

Insuline gevoeligheid
Iemand die slank is tijdens de jeugd kan door een verkeerd voedingspatroon, waarbij men vele insuline pieken per dag heeft, steeds ongevoeliger worden voor insuline. Met de jaren zal het lichaam steeds meer insuline moeten produceren om de suikers te kunnen verwerken. Dit is ook wat er gebeurd als men diabetes ontwikkeld. Op een gegeven moment worden de spieren en organen steeds ongevoeliger. Als ook de lever ongevoelig wordt voor insuline, dan zal deze wel registreren dat er suikers in het bloed aanwezig zijn, maar de insuline word niet geregistreerd. De lever zal dan ook insuline gaan vrijgeven en zo worden de insuline waardes in het bloed zeer hoog en dit kan levensbedreigend zijn.

Ziektes voorkomen en genezen
Hippocrates die 2400 jaar geleden leefde zei al: Laat voeding je medicijn zijn en je medicijn je voeding. Hij was de grondlegger van de geneeskunde en nam waar dat voeding zeer belangrijk is voor zowel lichaam als geest.Veel ziektes komen voort uit een slecht voedingspatroon. Het voorkomen van bepaalde ziektes in bepaalde families, zou ook kunnen komen omdat binnen een familie vaak bepaalde eetgewoontes zijn. Veel heeft te maken met voeding en de leefomgeving.

Sinds we anders zijn gaan eten zien we het ontstaan van de westerse ‘welvaarts’ ziekte. Dit is echter een verkeerde term. Uit onderzoek in America is gebleken dat juist mensen met een laag inkomen, meer kans hebben om obesitas te ontwikkelen. Z’n 10.000 jaar geleden is ons voedingspatroon veranderd, doordat landbouw en veeteelt ontstond. Zo kwamen we in aanraking met andere producten. Na de tweede wereld oorlog is ons voedingspatroon dramatisch veranderd. Het voedsel werd bespoten en werd meer bewerkt. Dit terwijl onze genen amper veranderd zijn sinds het Paleolithicum, ook wel de oude steentijd genoemd. We kunnen ons zelfs afvragen of wat ons in de supermarkt wordt aangeboden als voeding, wel echt voeding is. Er zijn veel producten die vol calorieen zitten, maar zonder enige voedingswaarde. Dit zijn de zogenoemde lege producten. Onze lichamen zijn niet aangepast om dit soort voedsel te eten. Het lichaam weet dus ook niet goed wat het er mee moet. Dit kan de aanleiding zijn voor het ontwikkelen van een ziekte. Ziektes die er mee in verband worden gebracht zijn: Diabetes type2, AHDH, Bloedsuiker ontregelingen, MS. Alzheimer, Reuma, Astma, Ontstekingen, Auto-immuun ziekten, Hart en vaat ziekten, Kanker, Prikkelbare Darm Syndroom, Ziekte van Crohn. Fibromyalgie, Chronisch vermoeidheid syndroom, Autisme etc.

Door over te gaan op gezonde voeding en een goed voedingspatroon, kun je binnen 2 tot 4 weken zeer grote veranderingen in gezondheidsklachten waarnemen.
Granen en de darmen. Granen kunnen de darmen aantasten. Een voorbeeld hiervan is de ziekte Coeliakie. De darmen worden aangetast door gluten die de dunnen darmwand laten ontsteken. Hierdoor kan de darm veel minder goed voedingsstoffen opnemen. Steeds meer mensen hebben ook last van een spastische darm of zelfs een lekke darm (Leaky gut syndrome.) De oorzaak hiervan is wederom het eten van granen. Volgens Cordain, Muskiet e.a. kunnen veel mensen geen of slecht granen verteren. Grote hoeveelheden granen zijn eigenlijk voor geen enkel mens goed.

Mythes over granen
Vezels:
We zouden de vezels nodig moeten hebben voor een goede stoelgang. Echter kunnen we deze vezels veel beter uit groente halen. Per gewicht bevatten deze net zo veel of zelfs meer vezels. Als je genoeg groente eet, dan krijg je voldoende vezels binnen. Daarbij kunnen de vezels van brood aan de darmwand blijven plakken en zorgen voor een slechtere opname van voedingsstoffen.

Energie:
Vaak is er het idee dat men koolhydraten nodig heeft om energie te vergaren. Echter kan vet het lichaam ook prima voorzien van energie. Als het lichaam echt suikers nodig heeft, dan kunnen er ook eiwitten worden omgezet naar suikers. Door het nuttigen van veel suikers wordt de bloedsuikerspiegel ook erg onstabiel. Dit zorgt ook voor de energie dip om 11:00 en 16:00. De glucosewaardes worden laag en daarmee ook je energieniveau. Eet je vooral eiwitten en vetten dan heb je een veel stabielere afgifte van energie.

Vitamines en mineralen:
In granen zitten B-vitamines, maar die kunnen we ook uit vlees halen. Dit geld tevens voor het ijzer, zink en magnesium dat het bevat. Dat kunnen we halen uit vlees en groenten.

Eten naar je genen
De Amerikaanse wetenschapper dr. Loren Cordain is de grondlegger van het Paleo Dieet. Hij verkondigt al zo’n 25 jaar jaren dat het goed mis is met onze westerse voeding. Volgens hem zouden we meer moeten eten als onze voorouders.